המדריך לנפגע מאופניים חשמליים

בשנים האחרונות חל גידול משמעותי במספר הרוכבים על אופניים חשמליים וזאת במקביל לרוכבים על קורקינטים חשמליים אליהם הצטרף, בשנה האחרונה גם ההוברבורד( סקייטבורד חשמלי).

בתי החולים מדווחים כי משנה לשנה חל גידול במספר הנפגעים בתאונות דרכים בהם מעורבים רוכבי אופניים חשמליים. 

משנה לשנה ניתן לראות כי כמות האופניים החשמליים על הכבישים והמדרכות הולכת וגדלה ואתם גם התאונות בהם מעורבים ילדים, בני נוער ומבוגרים .

תאונות אלה מעלות מספר שאלות חשובות שמן הראוי לתת עליהם את הדעת .

  • האם קיימות תקנות שמתייחסות לשימוש באופניים חשמליים ?
  • האם הולך רגל שנפצע מפגיעת אופניים חשמליים יכול לקבל פיצוי כספי בגין הנזקים שנגרמו לו?
  • האם כל אחד ראשי לרכב על אופניים חשמליים?
  • האם קיימת חובת ביטוח לאופניים חשמליים?

 במאמר הבא ננסה לענות על השאלות המרכזיות ולהעניק טיפים חשובים לנפגע מתאונת אופניים חשמליים.

מרץ 2016  אושרו ע"י שר התחבורה תקנות חדשות המאפשרות לראשונה לרכב על קורקינט חשמלי וכמו כן נקבע כי הגיל המינימלי לרכיבה על אופניים חשמליים שהיה 14 עלה לגיל 16 .

כאן שהרכיכה  על קורקינט ועל אופניים חשמליים, בכביש,  אסורה למי שטרם מלאו לו 16 שנה!

 יחד עם זאת, קובעות התקנות כי, ניתן לרכב על אופניים חשמליים בשבילי  אופניים מגיל 14, ומגיל 16 גם בכבישים.
עוד נקבע בתקנות כי על הרוכבים על אופניים חשמליים וקורקינט חשמלי חלה החובה לחבוש קסדה ולבישת אפוד זוהר בלילה או בשעה שתנאי מזג האוויר מקשים על ראית הרוכב.

ואולם, התקנות כלל לא מתייחסות לזכויותיהם של נפגעי תאונות האופניים או קורקינטים  חשמליים , והן עוסקות בעיקר בנושאים הקשורים לתקינותם.

לצערנו הרב החוק לא רואה באופניים החשמליים כלי תחבורה ומשכך אינו מחייב את הרוכבים ברכישת ביטוח חובה כנדרש  מהנוהג ברכב.

הולך הרגל שנפגע מתאונת אופניים חשמליים, יאלץ לפנות להליך משפטי ארוך ומייגע במהלכו יידרש להוכיח  כי רוכב האופניים התרשל וגרם לתאונה ולפציעה. וגם אם בסיכומו של עניין יזכה בתביעה, קיים חשש שהפוגע לא יוכל לשלם את הפיצוי.

אומנם, אכיפה מוגברת ברמה העירונית עלולה להרתיע מפני השימוש באופניים חשמליים, וקורקינטים חשמליים אך היא לא פשוטה ודורשת מהרשויות המקומיות משאבים רבים, שלא תמיד מוכנות הרשויות להשקיע.

גם חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים שנותן מענה ומספק פיצוי לנפגע מאופניים רגילים או מכלי תחבורה אחר, לא נותן מענה בשעה שמתרחשת פגיעה כתוצאה  מתאונת אופניים חשמליים וזאת בשל העובדה כי עד כה לא הוכרו האופניים החשמליים ככלי רכב. כל עוד לא יוגדרו האופניים החשמליים "כלי רכב"  החוק לא יחייב  את בעלי האופניים החשמליים ו/או הקורקינטים החשמליים באחזקת רישיון  וברכישת ביטוח חובה ו/או צד ג' לכיסוי מקרים של פגיעות גוף, הן לרוכב עצמו והן לצד ג'.

משכך למי שנפגע מאופניים חשמליים, אין אלה לפנות להליך משפטי, ולתבוע את רוכב האופניים באופן אישי, הליך שבמרבית המקרים יהא ארוך ומייגע וידרוש משאבים כספיים לא מועטים לקבלת חוות דעת רפואיות.

בנוסף  על התובע יהא להוכיח את אחריותו ואשמתו של רוכב האופניים ולקוות שבסופו של תהליך יש לרוכב האופניים גם את האפשרות הכלכלית לשלם עבור הנזקים שנגרמו לו.

המצב שונה כאשר מדובר בתאונת דרכים בה נפגע רוכב האופניים מרכב, שאז מדובר בתאונת דרכים ורוכב האופניים יחשב לעניין התאונה, הולך רגל, ויוכל להגיש תביעה כנגד חברת הביטוח שביטחה את הרכב הפוגע בביטוח חובה ושאלת האשמה כלל לא רלוונטית.

חשוב לזכור כי כאשר מדובר בנפגע שגילו מתחת לגיל 18 ניתן לפנות לחברת הביטוח שביטחה את התלמיד בביטוח תאונות אישיות תלמידים ולקבל פיצוי בגין הפגיעה הגופני.

במצב דברים זה מומלץ לבעלי האופניים והקורקינטים החשמליים:

  • לרכוש פוליסת ביטוח ייעודית לאופניים חשמליים שתעניק כיסוי ביטוחי, במקרה של תאונה, הן לרוכב עצמו והן להולך הרגל שנפגע.
  • לפנות לעו"ד המתמחה בטיפול בנזקי גוף ותאונות דרכים לקבלת הנחיות וייעוץ ראשוני ולהערכת גובה הפיצוי.