התנדבות מסבכת!! האם וועד ההורים חשוף לתביעות אישיות??

בשבועות האחרונים פנו אלי לא מעט הורים מודאגים החברים בוועד ההורים בכתה בו לומד ילדם בשאלה – האם הם חשופים לתביעות אישיות בגין נזק גופני, באם יגרם לאחד מילדי הכיתה, במהלך פעילות כיתתית שמארגן הוועד?

על מנת לענות על סוגיה מטרידה זאת חשוב להבין נקודה חשובה לפיה וועד ההורים הכיתתי אינו בעל "אישיות משפטית נפרדת", בניגוד לוועד ההורים הארצי שהינו בעל מעמד של עמותה ולכן יתבע כגוף יציג, בעוד וועד הורים הכיתתי או הבית ספרי יתבע כפרטים, משמע באופן אישי.

במצב דברים זה, בהחלט ייתכן מצב לפיו ההורים, חברי וועד ההורים ימצאו עצמם נתבעים אישית הן במשור האזרחי והן במישור הפלילי (במסגרת תביעת לשון הרע), ע"י הורים אחרים מבית הספר, מנהל בית הספר או במסגרת תביעות צד ג' מצד חברות הביטוח וגופים אחרים.

אומנם סערת החשש מתביעות אישיות צצה ועלתה בעקבות תביעה שעניינה נזק גופני שנגרם לתלמידה במהלך פעילות כיתתית אותה ארגן וועד ההורים, אך אל לנו לשכוח כי חברי הוועד חושפים עצמם לתביעות גם במקרה שיפעלו להדחתו של מורה או מנהל, להוצאתו של תלמיד מכיתה ועוד.

כצעד שתפקידו לספק הגנה לחברי הוועד הופץ בקרב הורי התלמידים מסמך עליו נדרש כל הורה, שילדו לוקח חלק בפעילות שארגן וועד הכיתה, לחתום. המסמך מטיל על הורי התלמיד אחריות מלאה ומוחלטת לביטחונו ולשלומו של ילדו במהלך הפעילות.

חתימה על מסמך כזה יכולה לסייע במקרה וחלילה ארע נזק גופני אך עדיין מסמך כזה לא יספק הגנה הרמטית לחברי הוועד מתביעות אישיות.
למרות האמור, חשוב להבין כי יקשה להטיל אחריות אישית על הורה זה או אחר החבר בוועד ההורים או על כלל חברי הוועד, מקום שחברי הוועד פעלו בזהירות ובאחריות.

האמור לעיל אינו מהווה חוות דעת משפטית ו/או ייעוץ משפטי ואינו מתיימר להיות כזה. בכל מקרה ומקרה על הקורא/ת לפנות ולהיוועץ עם עו"ד מתאים לפי נסיבות העניין.