כל מה שאתם צריכים לדעת לפני ואחרי ניתוח לייזר בעיניים

רפואה אסתטית הפכה בשנים האחרונות לתופעה נפוצה ומקובלת בקרב נשים וגברים בכל הגילאים .

הרפואה האסתטית מאפשרת לנו לתקן ולטשטש חלקים בגופנו שאנו לא שלמם ו/או לא מרוצים ממראם כדוגמת: מבנה האף, האוזניים, החזה העפעפיים, השפתיים  ועוד…

לכל אלה יש לצרף את ניתוחי הלייזר להסרת משקפיים שהפכו בשנים האחרונות לנפוצים ואופנתיים יותר ויותר וזאת ממספר סיבות אשר המרכזיות שבהן קשורות לכך שזמן ההחלמה מהניתוח קוצר משמעותית ועומד היום על שעות בודדות, לאפשרות לנתח את שתי העניים במקביל, להעדר כאבים במהלך ולאחר הניתוח ולמגוון המצבים הרפואיים להם ניתן לתת פתרון רפואי הולם.

בד בבד עם היתרונות הרבים של ניתוחים אלה חשוב לציין כי ההחלטה אם לבצע ניתוח לתיקון ראיה ואם לאו אינה פשוטה כלל ויש לא מעט גורמים שיש לקחת בחשבון טרם קבלת ההחלטה אם נכון יהיה לגשת לניתוח כלל ואם כן מה סוג הניתוח המתאים ביותר למטופל הספציפי .

רבים רוצים לבצע ניתוח על מנת להיפטר מהמשקפיים אך חשוב מאוד להבין כי לא כל אחד יכול ומתאים לכך. צעירים מתחת לגיל 18, נשים בהריון, חולים במחלות כרוניות, חולי סכרת, אנשים בעלי קרנית דקה או בצקתית הם רק חלק מהאנשים שלגביהם יש לשקול היטב ביצוע ניתוח לייזר לתיקון הראיה.

כאן המקום לציין כי ניתוח לתיקון ראיה, גם אם הוא מוצג כניתוח קל, מהיר, שלרוב עורך לא יותר מעשר דקות, ולא מסובך עדיין הנו ניתוח לכל דבר ועניין הטומן בחובו לא מעט סיכונים וסיבוכים שחלקם משמעותיים ובלתי הפיכים אותם חייב המטופל להכיר טרם ההחלטה על ביצוע  ניתוח מסוג זה  ועל הרופא המנתח חלה החובה לעדכן את המטופל בדבר כל אותם הסיבוכים והסיכונים האפשריים גם כאלה שהסבירות להתממשותם קטנה ביותר.

יתרה מכך החוק והפסיקה  מדגישים את  החובה להחתים את המטופל על טופס הסכמה לניתוח התואם את ההליך הרפואי שעומד להתבצע כמו גם להקפיד כי החתימה תתבצע כאשר למטופל ניתן מספיק זמן לקרוא בעיון רב את טופס ההסכמה ולהבין את תוכנו כשהוא אינו תחת השפעת כל כדור או חומר מטשטש ו/או מרגיע אחר.

רופא שלא ימלא אחר אחת מהדרישות המתוארות ולא יסביר למטופל מהם הסיבוכים והסיכונים הנלווים לניתוח ו/או לא יאפשר למנותח לקרוא ולהבין את תוכן כתב ההסכמה כמתואר, עלול למצוא את עצמו חשוף לתביעת רשלנות רפואית, באם יתממש אחד הסיבוכים או הסיכונים, שכן, למעשה, ביצע את הניתוח מבלי שקיבל את הסכמתו המודעת של המטופל ואי לכך פעל בניגוד לכללי חוק זכויות החולה.

חשוב להבין כי ניתוח לתיקון ראיה במרבית המקרים אינו ניתוח לצמיתות הגם שיש המנסים לתאר תמונה שונה מהתמונה בפועל .

תהליך הנסיגה של הראיה הוא תהליך פיזיולוגי וגנטי שלא ניתן לעצור אותו כליל. הוא יתרחש אצל כל אחד ואחת מאתנו בנקודת זמן כזאת או אחרת עם ניתוח לתיקון ראיה ובלעדיו.

ניתוח לתיקון ראיה ניתן לבצע בשיטת PRK  שעיקרה שיוף של פני הקרנית באמצעות לייזר ללא חיתוך או בשיטות LASIK שעיקרם חיתוך פני הקרנית, הרמת המתלה הקרניתי שנוצר לאחר החיתוך ושיוף השכבה שמתחת למתלה שהורם.

על מנת לקבוע את מידת התאמתו של המנותח לניתוח בכלל ו/או את שיטת הניתוח המתאימה למבקש לעבור ניתוח  להסרת משקפיים בלייזר, ע המועמד לניתוח לעבור בדיקת התאמה מקיפה ביותר האורכת מספר שעות ובוחנת מספר רב של פרמטריים של העניים, בסיומה יחליט המנתח האם המועמד מתאים לניתוח אם לאו ואם כן מה סוג הניתוח המתאים ביותר עבורו.

התאמת השיטה נעשית על פי מכלול הנתונים של המועמד לניתוח אך גם על פי עיסוקו וכמובן העדפותיו של המועמד כך לדוגמא מאמן קרטה שבמסגרת עבודתו עלול לקבל מכה בפנים שעלולה לגרום לניתוק המתלה הקרניתי הניתוח בשיטת LASIK אינו מומלץ. גם מי שעובי הקרנית שלו קטן מהעובי המומלץ, ו/או שהמספר שלו טרם התייצב ו/או שסובל מיובש קיצוני בעניים, כנראה שלא ימצא מתאים לביצוע ההליך הרפואי.

בתום הניתוח מומלץ להקפיד ולצאת את שערי המוסד הרפואי בדרך הביתה  כאשר אתם מצוידים במגן לעיניים.

באם חלילה מתממש אחד הסיכונים ו/או חלה החמרה או הרעה במצב הראיה ואו או כל סיבוך אחר או בכל מצב של ספק מומלץ לפנות ולהתייעץ עם עו"ד הבקיא בתביעות רשלנות רפואית שכן תביעות אלו הן מהתביעות המסובכות הדורשות טיפול משפטי מקצועי .